Friday, October 25, 2013

zagrebačka NEkultura

Možda naslov zvuči kao oksimoron pošto smo svi navikli na izraz "zagrebačka kultura", ali danas sam postala sigurna da i ovaj naslov može biti tačan. Naime, jako me je povredilo ponašanje ljudi u prevozu u poslednjih par dana - bez imalo osećaja za svet oko sebe i bilo kakve uljudnosti i empatije sede kao zalepljeni za sedišta, da mi se čini da ih ni sudar ne bi izbacio odande. Narodski rečeno, jebe im se za to da li je pored njih neka trudnica ili starija osoba, oni imaju svoj cilj, a to je da zauzmu to prokleto mesto i da se ne maknu ni po cenu časti. Ne znam gde je nestala ljudskost i da li je u takvim stvorenjima tako nešto ikad postojalo, ne znam kako ih nije sramota da se tako bezobzirno ponašaju, tako grozno da me nateraju da se zapitam da li su žene sa stomakom neka niža vrsta vredna zaobilaženja i ničega drugog. Još žalije mi je kad se setim koliko mi je ljudi iz Beograda govorilo kako misle da su Hrvati hladni, a ja ih hiljadu puta uveravala da nije stvarno tako. Trudim se da izbegavam generalizacije, ali u ovom slučaju jedan ogroman broj ništavnih jedinki daje pravu sliku društva. Nezainteresovani za tuđe muke, sklanjanju pogled od onih kojima je makar i tako sićušna pomoć potrebna, verovatno i od samih sebe sklanjaju pogled, stideći se svog odraza u ogledalu. 
Svaka čast onima koji se izdvajaju iz opisane ljigave mase, i nadam se da će ta vrsta ljudi jednog dana ipak preovladati i svoje potomke naučiti uljudnom ponašanju. A ovi drugi... pa, biće tema mog bloga i to je to, a samo oni znaju zašto su tako jadni... 

5 comments:

  1. Imala sam priliku provesti isto godina u Zagrebu koliko u Beogradu, i zbilja ne bih mogla niti usporediti po kulturi posebice ponašanje u prijevozu. Vjerujem da Vam je odlično poznato kako izgleda kad u Beogradu prijevoz stigne na stanicu- ako živu glavu unesete u prijevoz, možete biti sretni; ako sve što ste s sobom ponijeli (mobitel, novčanik posebice) iznesete iz busa, također možete biti sretni. I, nadalje, ako uopće ostanete u prijevozu možete biti sretni- redovito se nađe neka baka i djed koji baš od 15 do 17h kad svi radni ljudi idu s posla, baš tada imaju posla u gradu i bez ikakvog pardona zakucaju (obično vrlo drsko) na vaše rame kako bi su oni jadni i stari i sjeli bi a ostali svi su jedva dočekali da stoje po 50 ili više minuta pa će naravno sa smješkom ustati.
    6 dana u tjednu mijenjam po minimalno 2 puta dnevno prijevoz, i nije mi se desilo niti jednom da kad netko (stariji, dijete, trudnica, bilo tko kome treba ta sitna pomoć o kojoj pričate) uđe, da barem nekoliko ljudi ne ustane, ponudi sjedalo. To što ima ljudi koji okrenu glavu i sjede, možda ne mogu ustati, znam po sebi jer redovito mi se događalo da sjedem jer nemam snage stajati. Ne znam znate li taj osjećaj ali na koncu, ako se nitko nije ne ustaje, ako ima ljudi koje nije briga, što svakako ne osporavam, bili ste Vi u prijevozu pokazati SVOJU kulturu, neovisno iz kog grada ste došli i gdje ste. Dakle, te ideje kako su Zagrapčani hladni a Beograđani onda, pretpostavljam, topli...dajte, molim Vas... p.s. trebam li spominjati "lomljavinu" u prijevozu u Beogradu- nadam se da se zadnje 2 godine nešto promijenilo ali kad sam zadnji put bila, rekla sam si: hvala, ali neću opet zadugo, baš zbog tog prijevoza- letila sam kroz bus kao da se podrazumjeva da imam krila pa ulaske u krivine pod skoro punim gasom mogu bez problema preživjeti. Toliko.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Prevoz u Beogradu mi je više nego poznat, ali znam i koliko su mi puta tamo ustali a koliko u Zagrebu. Ja sam (možda nažalost) vaspitana da ustanem kad je to potrebno, a ne verujem da od nekoliko mladih osoba nijedna nije u stanju da ponudi svoje mesto. Nikad mi ne bi palo na pamet da sedim i pred sobom gledam osobu koja NE treba da stoji, a ne znam kako bih se tek osećala da se toj osobi nešto desi pred mojim očima, npr. ako autobus naglo zakoči. Uostalom, svi mi ćemo se nekad naći u situaciji da nam treba mesto - trudnoća, starost, bolest..., pa zašto onda ne bismo bili solidarni i sitnim gestom pomogli ljudima oko sebe?

      Delete
  2. Jako lijepo od Vas zbog takvog ponašanja, ne kužim jedino zašto bi to bilo "na žalost"? Kažem, super da ste Vi bili u tom prijevozu popraviti što ne valja. Vjerujem da su mnogi prepoznali kulturu u tome, jer je i sami imaju, niste jedini.
    Ponavljam i da osobno imam baš suprotno iskustvo i jako sam pozitivno iznenađena da čim neka mama s bebom, trudna, starija osoba... uđe, barem nekoliko ljudi se ponudi ustati, pa me utoliko više iznenađuje Vaš komentar- kao da živimo u različitom gradu. X situacija je bilo u Beogradu kad sam izlazila iz prijevoza jer nisam mogla stajati: nema klime, gužva ogromna- mjesta možda za jednu nogu...sjećam se da sam jednom u 56-i zamolila jednog dečka da me pusti samo 5 min da dođem sebi, bila sam sva blijeda, tresla se, bojala sam sam se da ću se onesvijestiti...nisam mogla doći do vrata pa je to bila jedina opcija- zamoliti za mjesto. I što je on uradio? Ustao. Sve s prevrtanjem očima. Kao šamar na svu muku u kojoj sam bila- tako sam se osjećala. Isto tako, jednom sam se u cijelom tom kaosu onesvijestila- 10 ak ljudi je skočilo u pomoć, čak su me na stanicu iznijeli, bez obzira što su nakon toga tko zna koliko čekali idući bus. No, u konkretnom: od samih prijevoznih sredstava kao takvih, vozača, broja ljudi u prijevozu, ponašanja u prijevozu, atmosfere...ništa nije isto, koliko god da se to možda nekome ne sviđa i ne želi priznati.
    Enyway, možemo to i ovako promatrati: u prijevozu ne piše ljudima odakle dolaze, svatko predstavlja sebe prije svega.
    No, svakako, potakli ste me napraviti jedno malo istraživanje: od ponedjeljka ću 4 tjedna svaki dan pratiti koliko ljudi se ponudi ustati nekome kome mjesto treba, tek da imam konkretne podatke u postocima.
    Da se razumijemo, ne tvrdim ja da SVI ustaju ali tvrdim da većina ljudi i te kako kulturna. Na žalost, nedavno kad sam bila na večer u prijevozu, bile su dvije cure, držale su noge na sjedalima preko puta, pričale jako glasno, bile pripite, a premlade, jako neukusno za vidjet...ljudi su se bunili, ali nisu ništa mogli napraviti, bile su još napadnije. Ali, trebali li zbog takvih pojedinaca reći kako Zagreb nije kulturan? Zbilja mislim da bi bilo previše. Zato reagiram na Vaš post. Moram priznati da mi posebno "bode oči" i to kako Vi ubjeđujete ljude u Beogradu da nisu u pravu a onda i sami uvidite da jesu...Malo mi je i više nego muka od toga što ljudi jednostavno neće priznat razliku nego onda pljuju i po čemu ima i po čemu nema osnova- "Ništavne jedinke koje daju pravu sliku društvu", kako rekoste...Žao mi je što potvrđujete gore navedeno; neke stvari se očito neće još dugo promijeniti. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Drago mi je što je post izazvao reakciju, pa makar to bilo i neslaganje sa mnom. Tu smo da podelimo mišljenja, nikako da namećemo svoje kao jedino ispravno. Stvarno nisam primetila da sam okarakterisala sve Zagrepčane kao nekulturne, već sam htela da one koji zaista jesu takvi ovde prozovem jer to svakako zaslužuju. To ne znači da širim bilo kakvu propagandu; pa da ne volim Zagreb, ne bih živela u njemu.
      Nisam želela da budem zlonamerna, samo sam bila revoltirana onime što sam doživela.
      Prijatnu vožnju i dalje čitanje mog bloga Vam želim :)

      Delete
    2. Zivim u Zemunu*
      'naci u petnaji, 18 ili78 u gsbu
      nema sanse da se nekoj starijoj
      gospodji s cegerom ili bez njega
      ili nekoj trudjaci
      momementalno ne ustupi mesto
      na sedistu...

      {45 je posebna prica, necemo o tome}

      isto tako, u mom selu, n.c. da ti
      kako u donjem tako i u gornjem gradu
      neko ne stane na zebri (pesak sam, uglavnom)

      isto tako u gsbu
      ovi pederi djilasovi kontrolori/ke
      kad im kazes idem jednu, 2, tri stanice samo
      kazu u redu, al nemojte dalje
      ti obecas, ispunis, ljubaznost je s obe strane
      (sa sve osmesima...)

      u beovozu, koji stavise ne da dolazi na vreme
      vec minut do dva ranije i ne jebe nego pre (mimo)
      voznog reda gilja dalje [do prokopa, de mora da saceka satnicu]
      jedno su vreme pokusaval ridzveji da se
      mangupiraju, pa su ga (coloq->) podudlali :)
      [narocito su se u tome isticale ridzvejke, sve u c/j stilu]

      sta ocu da kazem: ne generalizirati,,!
      &
      attitude is all
      (& knowlledge as...)

      -------------------------------------
      *
      ispred kuce maltene mi staju 15, 45, 78, 612
      na 5-10 minuta hoda imam 18, 708, 709
      beovoz mi je pod nosom takoreci...
      ------------------------------------

      (zagreb je hladan grad:)

      Delete